Home » » DOA PANJANG UMUR ARAB SELEPAS SOLAT

DOA PANJANG UMUR ARAB SELEPAS SOLAT

Jangan sia-siakan waktu berdoa selepas solat, terutama solat fardu. Rasulullah SAW telah menjelaskan bahwa di antara doa yang diijabah adalah doa yang dibacakan saat tengah malam dan setelah melaksanakan solat fardu.

Di antara doa yang tidak boleh terlewatkan adalah doa memohon ampunan dan kasih sayang Allah SWT. Doa memohon agar selalu diberi taufik untuk berdzikir dan bersyukur atas segala nimat dari-Nya.
 Gambar: أملي الجنة
DOA PANJANG UMUR ARAB SELEPAS SOLAT
Panjang umur merupakan nimat yang harus digunakan sebaik-baiknya. Umur panjang berarti amal yang akan membuat seseorang kekal di sorga atau ia kekal di neraka. Maka dengan ini amal mana yang akan mengekalkan kita nanti, amal baik ? semoga ! atau amal buruk? na'udzubillah.

Bacalah doa memohon panjang umur berikut ini;

اَللهُمَّ طَوِّلْ أَعْمَارَنَا وَصَحِّحْ أَجْسَادَنَا  وَنَوِّرْ قُلُوْبَنَا وَثَبِّتْ إِيْمَانَنَا وَأَحْسِنْ أَعْمَالَنَا وَوَسِّعْ أَرْزَاقَنَا وَإِلَى الْخَيْرِ قَرِّبْنَا وَعَنِ الشَّرِّ أَبْعِدْنَا وَاقْضِ حَوَائجَنَا فِيْ الدِّيْنِ وَالدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْئٍ قَدِيْرٌ

ALLAHUMMA THOWWIL UMUURONA, WA SHOHHIH AJSAADANA, WA NAWWIR QULUUBANA, WA SABBIT IIMAANANAA WA AHSIN A'MAALANAA, WA WASSI' ARZAQONAA, WA ILAL KHOIRI QORRIBNAA WA 'ANISY-SYARRI AB'IDNAA, WAQDHI KHAWAA-IJANA FIDDIINI WADDUNYAA WAL AAKHIRATI INNAKA 'ALAA KULLI SYAI-IN QODIIRUN
 

Artinya :

Ya Allah! Panjangkanlah umur kami, sehatkanlah jasad kami, terangilah hati kami, tetapkanlah iman kami, baikkanlah amalan kami, luaskanlah rezeki kami, dekatkanlah kami pada kebaikan dan jauhkanlah kami dari kejahatan, kabulkanlah segala kebutuhan kami dalam pada agama, dunia, dan akhirat. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Demikian doa memohon panjang umur dalam bahasa Arab yang disetai dengan bacaan latinnya dan juga terjemahnya. Semoga ini bermanfaat.

0 komentar:

Post a Comment